Zomaar een ochtend in de bovenbouw: groep 7
Wat gebeurt er zoal in de groep? Waarmee zijn de kinderen en de leerkracht bezig in groep 7? Lees hieronder een impressie van zomaar een ochtend in de bovenbouw.
Rofinia wil stewardess worden: 'Dan moet je Engels kunnen!'
Cheyenne (10 jaar) uit groep 7 leest een briefje voor. Het is geschreven door een klasgenootje. Alle kinderen hebben op een briefje geschreven wat ze het weekend hebben gedaan. De briefjes hebben ze vervolgens uitgewisseld. Deze opdracht is bedacht door Aishanie (10 jaar). Wat een leuk idee! Dat vinden haar klasgenoten ook. Iedereen heeft zijn best gedaan op een leuke brief. En er staan soms hele grappige dingen in. De kinderen lachen en hebben plezier. Dan is het tijd voor stillezen. De kinderen hebben 1 minuut de tijd om hun leesboek te pakken. De teller op het digibord tikt. Op het digibord staan ook allemaal leuke figuurtjes afgebeeld die elk een leerling vertegenwoordigen. Zodra een leerling aan het lezen is krijgt hij of zij een groen vinkje. Aishanie laat weten dat zij het beloningssysteem erg leuk vindt. "Die poppetjes zijn zoooo leuk," vertelt ze lachend. "Kijk dat ben ik daar!" Uiteindelijk staan alle poppetjes binnen de minuut op groen en is het muisstil in de klas.
Cheyenne heeft de grootste pret!
Tussendoor oefent de juffrouw met individuele leerlingen op de leessnelheid. Na een kwartier is de leesles voorbij. "Ik ben dol op lezen," zegt Mila. "Ik zie alles helemaal voor me." Voor Sontje (10 jaar) is de leesles een momentje van rust. Dat vindt hij fijn. Soraya en Rofinia vinden de Engelse les het leukst. "Dan kan ik later naar andere landen toe en daar met mensen praten," licht Soraya toe. Rofinia wil stewardess worden: "Dan moet je Engels kunnen." Alle kinderen zijn het erover eens dat school belangrijk is voor later. "Als je later een goede baan wilt, dan moet je leren," aldus Farah. "De juffrouw maakt dat leren een stuk gemakkelijker," vult Mila haar aan. "Omdat ze heel goed les geeft."