Zomaar een ochtend in de middenbouw: groep 4

Wat gebeurt er zoal in de groep? Waarmee zijn de kinderen en de leerkracht bezig in groep 4? Lees hieronder een impressie van zomaar een ochtend in de middenbouw.


'Als ik naar school ga, word ik slimmer!'


De kinderen pakken hun tas en gaan rustig aan tafel zitten. De juffrouw zet een filmpje op van Huisje Boompje Beestje (schooltv), met als onderwerp 'de kastanjeboom'. Als de film is afgelopen stelt de juffrouw een paar vragen. "Verliest een kastanjeboom in de herfst zijn blaadjes? En heeft iemand weleens kastanjes gegeten?"
Na het buitenspelen is het tijd voor een boterham. "Ik houd van buitenspelen," zegt Olivia (7 jaar) uit groep 4. "Lekker spelen met vriendjes en vriendinnetjes. Maar ik houd ook van leren. Mijn moeder zegt dat ik altijd alles wil weten. Dan word ik slim." Ook Ri-Wendell (7 jaar) wil slim worden: "Dat is goed voor later, als je wilt werken. Als ik naar school ga word ik slimmer."


Rayvano aan het werk met juf Liselore: 'Het is leuk om nieuwe woorden te leren'.

Dan is het tijd om op te ruimen. De kinderen moeten hun taalboek en schrift pakken. De kinderen die dat netjes hebben gedaan krijgen als beloning een sterretje achter hun naam. De kinderen zitten in groepjes van vier en het groepje van Riliande (7 jaar) is als eerste klaar. De anderen volgen snel en dan is het stil. Wanneer de juffrouw vertelt dat de taalles begint met een nieuw thema klinkt er gejuich. Het onderwerp is 'inrichten'. De kinderen lezen telkens een stukje uit het taalboek. De teksten staan ook weergegeven op het digibord. Tussendoor stelt de juffrouw vragen. "Wie van jullie heeft er pas een nieuwe kamer gekregen?" De taalles eindigt met het bespreken van de themawoorden, die allemaal in een woordspin rondom het thema 'inrichten' worden genoteerd. Rayvano (7 jaar) vindt de taalles het leukst. "Ik vind de oefeningen erg leuk en je leert allemaal nieuwe woorden. Dat is goed voor later."
 


 

Professioneel klimaat als norm

Neem contact op